en-Vadveszély az utakon
Mire kell odafigyelni és hogyan lehet megelőzni az ilyen jellegű baleseteket? Milyen időszakokban vagyunk kitéve nagyobb veszélynek? Mit kell tenni, ha megtörtént a baj?
Habár ez a blog a környék programjairól szól, de mivel most nagyon aktuális ez a téma (éppen a szarvasbőgés időszaka van), ezért szeretnék néhány szót szólni ezzel kapcsolatban.
A környék közel áll a természethez ennek minden előnyével és minden hátrányával egyetemben. Nem lehet úgy élni a környezet mellett, hogy nem veszünk róla tudomást. Együtt kell élnünk vele és nekünk is alkalmazkodnunk kell hozzá. Nem várhatjuk el, hogy annak ellenére, hogy csökken a vadak élőhelye (erdők pusztítása, mezők és legelők mezőgazdasági hasznosítása...) nem fogunk találkozni velük. És ez a találkozás általában az emberek és a vadak számára is komoly károkat okoz. Általában a vad elpusztul, a gépjárműben komoly károk keletkeznek és nem ritka a személyi sérülés akár halálos baleset sem.
Hogy mekkora nagyságrendű problémáról van szó azt jól jelzi, hogy évente nagyjából 5-6000 nagyvadat ütnek el Magyarországon.
Ha valaki sokat vezet egyazon vadveszélyes utakon, akkor előbb-utóbb megtanulja, hogy hol bukkanhatnak fel vadak. A vadak ugyanis mindig azonos csapásokat használnak, röghöz kötöttek, meg van a táplálkozási és vízvételi helyeik, tehát erre fel lehet készülni. Ha valaki nem ismerős egy bizonyos útszakaszon és vadveszélyt jelző táblát lát, akkor jobb vigyázni. Sajnos Magyarországon a bürokratikus rendszernek köszönhetően, ha egy útszakaszon vadveszélyt jelző tábla van, akkor a biztosító nem fog fizetni és a helyi vadásztársaság sem, sőt az okozott kárt nekünk kell kifizetnünk. Mégpedig egy szarvas agancsa akár több százezer forintot is érhet. Tehát számoljunk együtt: ha nem történik személyi sérülés (az már egy másik beszélgetés), akkor is egy vadnak az elütése nekünk akár milliós költséget is jelenthet. Megéri? Szerintem nem. Ezért legyünk óvatosak.
Mit tehetünk?
- Csökkentjük a sebességet. Nem mindegy, hogy egy vadat elütünk, akkor mekkora sebességgel tesszük. Ha csak 65-70 km órára csökkentjük a haladási sebességet, akkor is lényegesen csökken a fékút (60 km/h-nál 22 méter és 2,24 másodperc a megállás, míg 90 km/h-nál 39 méter és 3 másodperc). Tehát majdnem dupla akkora távolságot teszünk meg 90 km/h-nál az észlelés pillanatától, mint 60 km/h esetén. Arról nem is beszélve, hogy a becsapódás mértéke is hatványozottan jelentkezik. Tehát a legfontosabb, hogy csökkentjük a sebességet.
- Ha látunk egy vadat átrohanni előttünk, akkor inkább álljunk meg, mert ahol van egy vad, ott több is lehet. Főleg igaz ez az őzekre és a szarvasokra a párzási időszakokban. Szarvasbőgés időszaka nagyjából szeptemberre tehető, az őzek üzekedése pedig július közepétől augusztus közepéig tart. Ezekben az időszakokban nagyon kell figyelnünk. Illetve az utódok megszületésekor, mert az utódok még nem tanultak semmit, a szülők pedig mindent megtesznek a gyermekeikért. Tehát tavasszal is nagyon kell figyelnünk.
- Figyelmesen vezessünk. Ne hagyjuk, hogy elvonja valami a figyelmünket főleg alkonyattól pirkadatig. A vadak általában éjszaka vonulnak és napközben alszanak. Párzási időszakban nem ritka a nappali vadjárás, de általában éjszakai állatokról van szó. Tehát figyelmesen vezessünk.
- Használjuk a távolsági fényszórót. Egyrészt nagyobb területet látunk, másrészt az út mindkét oldaláról érkezhetnek a vadak. Viszont amikor vadat észlel, akkor kapcsolja le a távolsági fényszórót, mert pánikba eshet a vad az erős fény hatására.
- Haladjunk az elválasztó vonalon, ha lehetséges. Így nagyobb esélyünk van arra, hogy reagáljunk a hirtelen megjelenő vadra. Illetve jobban odafigyelünk a vezetésre, hiszen nem akarunk frontálisan ütközni a szembejövővel, aki szabályosan halad.
- Ha vadat látunk dudáljunk. Legalábbis ez a szakirodalom. Én azt javaslom, hogy amennyiben lehetséges (és ha betartjuk a fenti iránymutatásokat, akkor nagy esélyünk van rá) álljunk meg és várjuk meg, hogy hogyan reagál a vad. Ha dudálunk, akkor megriaszthatjuk és kiszámíthatatlanul fog viselkedni. Ha megvárjuk és gyönyörködünk benne, akkor elmesélhetjük a barátainknak, hogy milyen élménnyel gazdagodtunk.
Ha nem lehet elkerülni az ütközést, akkor inkább vészfékezzünk és ne rántsuk el a kormányt (még ha azzal el is ütjük az állatot), mert azzal sokkal súlyosabb baleset is történhet.